Ahad, 31 Mac 2013

Membuat Keputusan Yang Tepat Sangat Penting Dalam Hidup Kita

Nyatakan mengapa seseorang itu harus membuat keputusan yang tepat dalam hidupnya. Apakah yang boleh dilakukan untuk memastikan agar keputusan yang dibuat itu tepat atau yang terbaik. Apa akan berlaku jika seseorang itu membuat keputusan yang salah?

58 ulasan:

  1. Sila berikan pendapat kamu mengenai tajuk di atas.

    Cikgu Haizat

    BalasPadam
  2. Testing by Cikgu Rashid

    BalasPadam
  3. Testing by Haris

    BalasPadam
  4. TEST TEST BY ASH

    BalasPadam
  5. Testing by Abdul Syakir

    BalasPadam
  6. Testing by Adlina.

    BalasPadam
  7. Test Shamill rocks!!!!!

    BalasPadam
  8. sdsdwdswdswesds

    BalasPadam
  9. test by Athirah

    BalasPadam
  10. testing 1 2 3 A.Hadi

    BalasPadam
  11. Keputusan yang kita membuat sekarang adalah untuk masa hadapan kita. Jika kita tidak membuat keputusan itu dengan betul, masa hadapan kita boleh terjejas. Kita harus bertanya kepada orang yang lebih banyak pengalaman jika kita hendak membuat keputusan yang betul. Contoh:Kalau kita hendak membuat roti, kita harus bertanya kepada orang yang tahu membuat roti, bukan kepada orang yang membuat mainan. Membuat keputusan tidak susah. Bertanya sahaja dari orang dewasa yang lebih pengalaman.

    -ASHSYAHID

    BalasPadam
  12. Seseorang itu yang harus membuat keputusan yang tepat kerana dia boleh menanggung keluarganya sebagai anak . Jika mereka berlajar bersungguh-sungguh , mereka akan dapat kerja yang bagus dan mendapat gaji yang besar. Mereka mampu untuk menanggung keluarganya.Jika mereka tidak pasti jika keputusannya tepat atau tidak , mereka boleh berkongsi keputusannya kepada guru , ibu bapa mereka atau kawan yang boleh dipercayai.Jika mereka membuat keputusan yang salah , masa hadapan mereka akan terjejas . jika mereka tidak belajar , mereka tidak akan dapat kerja yang bagus dan tiada gaji tetap . Apabila mereka mendapat gaji , ada yang membeli-belah dan tidak mahu berjimat . Mereka tidak boleh menolong keluarganya dan tidak boleh menanggung . Keluarganya akan hidup susah dan miskin . Kita dalam hidup harus pandai membuat keputusan . Keputusan yang tepat akan membuat hidup kita lebih senang . Jika kita membuat keputusanya yang salah masa hadapan kita akan terjejas . Kita ada fikiran untuk membuat keputusan

    hazreen

    hazreen

    BalasPadam
  13. Membuat keputusan yang betul sangat penting di dalam hidup kami.Membuat keputusan yang betul boleh membuat kehidupan kami lebih senang masa hadapan.Contohnya ialah sebagai memilih kawan-kawan yang baik.kami boleh memilih kawan yang baik dengan mengenalinya pada masa yang lama.Jadi kami boleh percayanya dengan apa-apa yang dikatanya.Kalau membuat pilihan yang salah memilih kawan,kehidupan kami boleh diganggu sebagai hasutannya untuk menjumpa di tempat yang tidak biasa dikunjungi.Mereka boleh mengajar kami membuat perbuatan yang salah sebagai merokok.Kami harus membuat pilihan yang tepat jadi kehidupan kita tidak susah.

    Luqman,6I

    BalasPadam
    Balasan
    1. terangan yang berpatutan
      shamill

      Padam
  14. Kalau kita membuat kepetusan yang salah,Kita akan akan menyesal kemudian.Kalau kita tidak pasti dengan kepetusan itu,kita boleh tanya kepada orang yang dewasa.Mereka berpikiran dewasa dan sudah berpengalaman.Kita tidak harus bertanya pendapat daripada kawan kita yang sama umur dengan kita.Walaupun mereka sudah berpengalaman,mereka tidak berpikiran dewasa.Kadang-kadang,mereka cakap pendapat mereka dengan yakin tetapi ia salah.Kita harus memikir tentang sesuatu dengan tepat.-Adlina(6K)

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya ingin komen tentang catatan Adlina.

      Jika kita membuat keputusan yang betul , Apa yang boleh mereka dapati jika mereka membuat keputusan yang benar ?

      hazreen

      Padam
    2. quite interesting
      shamilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll

      Padam
  15. Pelajaran yang paling utama untuk remaja-remaja hari ini. Ramai orang rajin belajar dan berjaya dalam hidupnya. Seseorang yang tidak belajar atau pentingkan tentang masa depannya tidak akan berjaya dalam pelajaran. Orang lain akan menuju depannya. Mereka tidak akan berkerja kerana tidak ada pengenalan tentang kerja itu dan akan tinggal di rumah dan menjadi lebih malas untuk belajar. Mereka akan mula mencuri dan tidak mendapat duit sendirian. Remaja akan membuat kelakuan yang yang salah. Remaja-remaja akan memasuk kumpulan samseng. Pelajaran akan ditinggalkal.


    ----------------------Shamill-------------------------------
    $$$$$$$$$$$$$$6F$$$$$$$$$$$$$$$

    BalasPadam
    Balasan
    1. Why do you have to put so many dollar signs?

      Padam
    2. Saya setuju dengan kamu.Tetapi,apa dengan $?

      Padam
    3. SEtuju!setuju!setuju!

      Ira Marisha Putri Imran
      6J

      Padam
  16. Seorang harus membuat keputusan yang tepat supaya mereka boleh berjaya dalam hidup. Satu contoh yang seorang harus membuat ialah untuk memilih kawan yang baik di sekolah menengah. Untuk memastikan keputusan yang mereka membuat tepat, mereka boleh bertanya kepada ibu bapa atau guru mereka. Mereka juga boleh seorang yang mempunyai banyak pengalaman. Jika seorang membuat keputusan yang salah, masa hadapan mereka boleh terjejas. Satu contoh keputusan yang salah yang seorang membuat ialah memilih kawan yang salah. Jika memilih kawan yang salah, kami akan mempernahui dan membuat perkara yang salah.

    Muhammad Irfan 6E

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya,betul itu.Kita tidak tahu 'warna mereka yang betul' .


      -Naufal,6G

      Padam
  17. Seorang harus membuat keputusan yang tepat dalam hidupnya kerana kalau dia tidak buat keputusan yang tepat, masa hadapan orang itu akan terjejas.Kalau dia mahu tahu kalau keputusan yang dibuat itu tepat atau yang terbaik, dia boleh minta keputusan itu dengan orang yang lebih pendidikan seperti,guru kalau keputusan itu dalam peljaran,ibu,bapa kalu kepuitusan itu dengan kawan-kawan.Contohnya ialah orang itu harus tanya orang yang tahu membuat kek bukan tanya orang yang tahu membuat roti.kalu orang itu membuat keputusan yang salah,masa hadapan orang itu akan terjejas seperti dia tidak boleh membantu keluarganya seperti memberi makanan dan membeli baju untuk keluarganya dan bayar bill rumah.kalau dia tidak bayar bill dia dan keluarganya tidak ada tempat uintuk tinggal dan keluarganya dan dia harus tinggal di kolong blok.Inilah apa yang akan terjadi kalu orang itu membuat keputusan yang salah.Cuba jangan membuat keputusan yang salah.

    -Irfan Sofyan

    BalasPadam
  18. Contohnya,remaja-remaja melayu selalu berkawan dengan seseorang 'kawan' yang terkenal di sekolah mereka.Mereka bergtitu kerana mereka pun hendak ada nama.Tetapi,mereka selalunya tidak tahu cara 'kawan' mereka berperangai dengan orang lain atau ibu bapanya.Mereka dibuta oleh kelaparan untuk 'nama' .

    Sambil berkawan dengan orang tersebut,perangai budak itu bertuka dan mengikuti perangai 'kawannya' tanpa ketahuan.Mereka boleh jadi sombong dan tidak menolong kawan-kawan mereka yang betul atau ibu-bapa mereka apabila mereka dalam kesusahan.Mereka pun akan jadi semakin malas untuk membuat kerja.

    Ini akan melibatkan masa depan mereka.Mereka tidak akan mengulang kaji dan akhir-akhirnya,akan gagal kertas peperiksaan mereka.Tetapi,mereka tidak akan mengambil aksi untuk kegagalan mereka sampai mereka harus membuat peperiksaan O/A Level mereka.Mereka akan menyesal,tetapi ia terlalu lambat.

    Lebih bagus untuk kita berkawan dengan orang kita tahu.Tidak ada orang yang hendak gagal dalam kehidupan.

    Ditulis oleh
    Naufal

    BalasPadam
  19. Kita harus membuat keputusan yang tepat supaya kita akan berjaya dalam hidup. Untuk membuat keputusan yang tepat, kita harus menanya orang yang berpengalaman dalam perkara itu seperti guru kamu atau ibu bapa kamu. Saya akan mencari kawan yang bagus sebagai contoh. Kita harus mencari kawan yang rajin. Kalau kita salah dalam memilih kawan yang buruk. Ia seperti sia-siakan hidup kerana kita akan berpengaruh dengan sikapnya yang buruk. Supaya tidak menjadi manusia yang bersikap buruk, carilah kawan yang baik.


    Muhammad Zhafir 6H

    BalasPadam
  20. Seseorang itu mesti membuat keputusan yang tepat kerana ia boleh menjejes masa depan hidupnya.Banyak keputusan yang kita akan lalui dalam hidup dan salah satunya ialah memilih kawan yang baik.Kawan yang baik akan menolong segi pelajarandan dan tidak memefirkan diri sendiri.Kalau kita tidak percaya dengan pilihan kita, kita boleh berbincang dengan orang yang berfikiran dewesa.Keputasan ini sangat penting kerana ia boleh menjejas masa depan kita di sekolah rendah dan menengah.Kalau kami memilih keputusan yang tidak baik kami boleh terjejasd dalam perkara yang tidak baik.Ini ialah perkara yang akan berlaku kalau kita membuat keputusan yang tidak baik.

    Md.Haziq 6I :)

    BalasPadam
  21. Seorang harus membuat keputusan yang tepat kerana jika dia tidak, masa hadapannya akan terjejas.
    Contohnya ialah apabila kita hendak membuat kawan.Seorang itu harus memilih kawan yang baik supaya dia tidak akan menjejas masa hadapannya.Jika kita tidak memilih kawan yang baik dan boleh dipercayai,kita akan mengikut jejak kakinya dan membuat perkara yang tidak sepatutnya dilakukan.
    Mereka sepatutnya munumpukan perhatiannya kepada pelajarannya supaya masa hadapan tidak terjejas dan mereka boleh mendapat kerja yang bagus.

    Suhaila 6F
    Contah seterusnya ialah remaja-remaja hari ini memilih kemasyhuran daripada pelajarannya.Mereka menumpukan perhatian kepada wajar mereka.Mereka juga memakai solek ke sekolah.

    BalasPadam
  22. Seseorang itu harus membuat keputusan yang tepat dalam hidup mereka kerana mereka dapat berjaya dalam masa depan mereka.Satu contoh yang boleh seseorang membuat ialah memilih kawan yang baik di sekolah menegah dah tempat kerja.Untuk memastikan keputusan mereka tepat,mereka boleh bertanya kepada ibu bapa atau guru mereka.Mereka jugak boleh bertanya kepada orang yang lebih pengalaman.Jika seseorang buat keputusan yang salah,masa depan mereka boleh terjejas.Satu contoh perbuatan yang salah ialah memilih kawan yang tidak baik di sekolah menengah atau tempat kerja.

    Amirul Matin
    6K

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa yang awak telah kata betul dan saya sukanya. SYABAS!!!!

      Padam
  23. Saya setuju dengan shamill. dia membuat jawapan yang boleh diterima

    BalasPadam
  24. Hidup kita penuh dengan cabaran.Cabaran memberi kita pengalaman.Dalam hidup kita,kita sering menghadapi cabaran.Jika kita membuat keputusan yang salah,masa depan kita akan terjejas.

    Contohnya ialah apabila kita harus memilih kawan.Kita harus mencampurkan diri kita dengan seseorang yang baik.Apabila kita terpilih kawan yang salah,kita akan mempengaruhi perangai buruk mereka.Untuk mengelakkan dari memilih kawan yang salah, kita harus memerhatikan kualiti-kualiti kawan yang bakal kita memilih.Apabila kita memilih kawan yang baik,ia akan menjamin masa depan kita.Ia akan mengubah masa depan kita.

    Ira Marisha Putri Imran
    6J

    BalasPadam
  25. Nyatakan mengapa seseorang itu harus membuat keputusan yang tepat dalam hidupnya. Apakah yang boleh dilakukan untuk memastikan agar keputusan yang dibuat itu tepat atau yang terbaik. Apa akan berlaku jika seseorang itu membuat keputusan yang salah?


    Kita harus membuat keputusan yang tepat dalam hidup kita kerana, setiap keputusan ada nikmatnya. Jika kita membuat keputusan yang salah, kita harus cari jalan untuk menghadapinya. Jika kita masih tidak ada pilihan yang lain, kita boleh merujuk kepada orang yang lain yang lebih berpengalaman untuk menolong anda. Itu sahaja yang saya tahu dan boleh kata. Terima Kasih kerana sudah membaca penerangan saya.

    Irfan Danish.

    BalasPadam
  26. Seseorang itu harus membuat keputusan yang tepat sangat penting dalam hidup mereka kerana ia menjamin masa depan seseorang.Kalau mereka membuat keputusan yang salah,ia akan menjejaskan masa depan mereka.Kalau mereka mahu nasihat,mereka harus mengambil nasihat daripada orang-orang yang lebih berpengalaman dan bukan daripada kawan-kawan mereka yang tidak berpengalaman.Kalau mereka mengambil nasihat daripada kawan-kawan mereka yang tidak berpengalaman,mereka akan mangambil nasihat-nasihat yang tidak betul.Masa depan mereka bergantung kepada mereka.Kalau mereka hendak masa depan mereka cerah dan bukan tidak cerah, mereka harus membuat pilihan yang tepat.

    By:Haris

    BalasPadam
  27. Seseorang itu harus membuat keputusan yang tepat dalam hidupnya kerana ia menjamin masa depan seseorang. Kalau dia membuat keputusan yang salah, ia akan menjejaskan masa depannya.Kalau seseorang mahukan nasihat,dia harus mendapatkan nasihat daripada orang lebih tua atau orang berpengalaman.Kalau dia mendapat nasihat daripada kawan, dia tidak tahu nasihat itu tepat atau salah.Nasihat yang salah boleh menjejas masa depan kita.Kalau mereka membuat keputusan yang tepat mereka akan mendapat masa depan yang cerah.Kita pun harus berkawan dengan rakan yang baik.Kawan yang baik boleh menyuruh kita membuat pekara yang baik. KIta harus membuat pilihan yang betul.

    by:Nabil

    BalasPadam
  28. Seseorang itu harus membuat keputusan yang tepat kerana kalau dia tidak membuat begitu,dia akan merosakkan kehidupannya dan kerjanya.Untuk membuat keputusan yang betul seseorang itu harus mendapatkan bantuan kawan atau ibu bapa.Tetapi kawannya mesti kawan yang baik.Jikalah seorang itu membuat keputusan yang salah, dia harus memberitahu ibu bapanya kerana ibu bapa adalah lebih sesuai dan dengar nasihat mereka.Mereka boleh menetapkan hidupan orang itu dan melakukan hidupan yang baru.

    -Athirah Nasuha 6J

    BalasPadam
  29. Contohnya, banyak remaja melayu selalu berkawan dengan seseorang yang tidak amanah kepadanya. Mereka berbuat begitu kerana mereka ingat mereka boleh dipercayai. Tetapi mereka tidak tahu bahawa tidak semua orang yang boleh dipercayai. Mereka juga hendak 'nama' supaya mereka nampak hebat.

    Sebagai kawan, kita seharusnya membuat keputusan yang baik untuk kawan dan tidak peranguh kawan untuk membuat keputusan yang salah.

    Muhd Shaffryn,6F

    BalasPadam
  30. Hiburan dan menjadi terkenal adalah sesuatu benda yang diinginkan oleh semua remaja -remaja terkini . Seseorang itu harus membuat keputusan yang tepat kerana ia akan menjejaskan masa depannya dan kerjayanya. Seseorang itu harus bertanya kepada seseorang yang mahir untuk membuat keputusan yang tepat.Ibubapa adalah pilihan yang paling tepat .
    Ixora 6j

    BalasPadam
  31. Haruskah saya mengikut kelakuan kawan-kawanku? Mereka menawarkan saya sebatang rokok dan saya tidak tahu apa yang harus saya lakukan. Aku memikirkan tentang apa yang boleh lakukan kepada kesihatanku. Aku menolak tawarnya. Aku tidak mahu kesihatanku merosakkan masa depanku. Dengan sebatang rokok itu sahaja boleh meningkatkan peluangku dari mendapatkan kanser paru-paru.
    Walaupun itu kawan baik aku, aku tidak sanggup untuk hidup dalam kesusahan. Aku boleh menhentikannya berlaku dengan menolakkan sebatang rokok. Jika aku mengambil tawaran itu, aku boleh menbuang duit kerana sekotak rokok itu boleh berharga 10$ sekotak.

    ~Ali 6F

    BalasPadam
  32. Seseorang itu harus membuat keputusan yang tepat dalam hidupnya kerana ia akan menjejas masa depannya. Seseorang itu harus berfikir sebelum membuat keputusan. Jika keputusan seseorang itu salah, masa depannya tidak akan membantunya. Malah, ia akan merosakkan kehidupannya.
    Saya pernah diajak oleh kawan sekelas saya untuk membantunya memainkan kawan-kawan yang dibencinya. Dia merancang untuk merosakkan akaun ‘Facebook’ kawan-kawan yang dibencinya. Dia mengatakan bahawa setiap kali saya membantunya, dia akan memberi saya wang.
    Saya tidak membuat keputusan dahulu. Saya berfikir dahulu sebelum saya membuat keputusan. Jika saya membantunya, saya akan menerima wang, tetapi jika guru-guru atau ibu bapa saya tahu rancangan saya, saya akan didenda oleh mereka. Saya terus menolak untuk menolong kawan saya. Saya hendak masa depan saya positif.

    Abdul Syakir 6G

    BalasPadam