Ahad, 14 April 2013

Kawan

Setiap orang memerlukan kawan. memilih kawan harus berhati-hati. Ada kawan yang mendorong kita ke jalan yang baik. Ada pula kawan kawan yang membawa kita ke arah kebinasaan. Nyatakan ciri-ciri yang perlu ada dalam diri seseorang kawan. Bagaimana pula kita harus menjaga hati kawan kita supaya hubungan kita dengannya berkekalan?

109 ulasan:

  1. test mike 123
    hadi

    BalasPadam
  2. Seorang kawan boleh membawa kita kedua jalan.Jalannya ialah baik dan jahat.Yang baik boleh membawa kita ke jalan yang baik.Mereka boleh menolong kita bila-bila masa sahaja.Mereka akan menolong kita dalam pelajaran,apabila kita dalam kesusahan.Kawan yang jahat boleh membawa kita ke jalan yang jahat.Mereka tidak akan menolong kita dalam pelajaran atau masa kita dalam kesusahan tetapi kita yang selalu menolong mereka.Mereka akan membawa kita ke arah kebinasaan seperti mengajar kita merokok,menghisap dadah atau berbual bahasa yang tidak senonoh.Kadang-kala ada yang melepak dibawah kolong blok sambil menghisap rokok.Ada juga berpakaian terdedah sana terdedah sini sambil menghisap rokok dan sebagainya. Seorang kawan yang baik tidak akan membuang masa mereka di bawah kolong blok tetapi berlajar di rumah atau perpustakaan.Mereka akan mengambil berat tentang kita seperti menegur pakaian kita atau menegur kelakuan kita.Kita sebagai kawan,kita harus memilih kawan yang boleh dipercayai seperti ASHSYAHID.Kita harus membuat keputusan yang benar untuk kehidupan kita.

    Hazreen Hadi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya bangga dengan ulasan anda. Teruskan. Saya setuju dangan awak 101%.


      ASH0466

      Padam
    2. saya setuju dengan hazreen

      syazriel6j

      Padam
    3. Saya setuju dengan awak! Teruskan berkawan dengan Ashsyahid.

      Muhd Irfan

      Padam
    4. BAIK HAZREEN SUNGGUH BAIK !!!

      HAZREEN 6J

      Padam
    5. baik hazreen sungguh baik !! hebat permainanya
      haris 6j

      Padam
  3. Kawan bermaksud sahabat yang boleh dipercayai. Saya harus memilih kawan yang baik. Kawan yang baik boleh menolong saya bila saya dalam kesusahan. Kawan harus menjadi setia. Kawan yang jahat boleh membawa kita ke jalan yang jahat. Orang yang mengajar kita menghisap rokok ialah kawan yang tidak baik. Kawan tidak sepatutnya mengajar kita menghisap rokok, menghisap dadah dan melepak. Satu kawan yang baik kepada saya ialah HAZREEN. Dia suka menolong saya pada waktu yang saya perlu. Dia juga ringan mulut. Kawan yang baik akan mengajak kita belajar bersama-sama. Jika kita tidak memilih kawan yang baik dan sopan, masa hadapan kita akan terjejas. Saya suka kawan yang sopan,baik hati, peramah, aktif dan lain-lain.

    Ash,6I[2013]
    kelas cikgu Haizat...

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya setuju 100% kepada ashsyahid

      hazreen 6J

      Padam
    2. SAya Setuju
      -Umar :D

      Padam
    3. setuju dgn ash

      -syara

      Padam
  4. Kita harus cari kawan yang baik. Cara untuk mencari kawan yang baik ialah mencari latar belakangnya. Kalau dia ada melakukan kerja-kerja yang tak sepatutnya dia buat seperti,merokok dan lain lain.. Kalau awak kawan orang sebegitu dia akan menyuruh awak buat kerja-kerja itu juga dan dia akan membawa kita ke arah kebinasaan..Jadi berhati-hati jika mencari kawan.Jangan mencari kawan seperti itu..
    Kalau latar belakangnya dia selalu membuat kerja sekolah dan dia tidak pernah membuat silap yang besar atau dahsyat mungkin dia adalah kawan yang boleh dipercayai dan mungkin dia adalah kawan yang mendorong kita ke jalan yang baik..
    Untuk manjaga hati kawan, jika dia memberitahu rahsianya, jangan menyebarkan rahsia itu,jika kamu menyebarkan dia akan rasa kecewa dan dia tidak akan percaya kamu lagi.. Kalau kamu ingin hubungan kawan kamu dan kamu berkekalan kamu harus manjaga perasaannya dan jangan membuat dia berasa kecewa terhadap kamu..
    ~Siti Noor Amirah 6D

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya setuju 99.999999% kepada amirah
      hazreen6j

      Padam
    2. baik ulasan anda. Syabas


      ~ASH0466

      Padam
    3. Disetuju.Kawan kami bukan mainan kami.

      -Naufal 6G

      Padam
    4. Setuju kepada Amirah!

      ~Eryn Hairanie~

      Padam
    5. saya setuju 100% kepada amirah!syabas!

      -syara kamilia

      Padam
    6. Saya setuju dengan Ulasan Amirah . Kita tidak mahu kawan hilang kepercayaan kepada kita .



      Syazriel 6J .

      Padam
    7. SETUJU SANGAT!SETUJU!SETUJU!SETUJU!

      Ira Marisha
      P6J

      Padam
    8. Saya setuju
      -Umar :D

      Padam
    9. Setuju kepada Amirah;)
      -Shareina

      Padam
  5. Pertama sekali,kita harus memilih seorang kawan yang kita boleh percaya.Ada orang yang bergosip tentang kawan-kawan mereka.Mereka tidak menolong kawan mereka.Apabila kawan itu berasa marah atau sedih,dia akan memberitahu kawannya yang gosip itu hanya kegurauan.Tetapi,selalunya,kawan itu tidak akan bermaafkan 'kawannya'.Kita pun ada rahsia-rahsia yang kita akan memberitahu ke hanya 'BFF' kami.Kita tidak hendak rahsia kita untuk berpecah.


    -Naufal,6G

    Kedua,kita harus memilih kawan yang baik hati.Macam mana akan awak rasa kalau kawan baik kamu tidak menolong kamu apabila kamu dalam kesusahan. Sedih?Marah?Menyesal? Ia,kawan itu tidak baik hati.
    Baik hati-Kawan kamu harus menolong kawan mereka apabila mereka dalam kesusahan.

    Ketiga,kawan kamu tidak boleh membuat perkara-perkara yang tidak senonoh.Mereka tidak boleh berokok kalau mereka belum berusia 18 tahun.Mereka tidak boleh terlibat dengan kes-kes membuli,samseng atau dadah.Kita akan berikut perangai yang tidak bagus ini.


    Tetapi,kita pun harus menjadi seorang kawan yang baik.Kalau kita tidak bersutuju dengan kawan kami,kita harus memberitahunya pendapat kami dengan baik.Kita harus ada ciri-ciri kawan yang baik yang ditulis di atas.Kita tidak boleh menjadi seorang 'hypocrit'.

    Fikirkan,apa akan jadi kalau awak tidak ada kawan kerana perangai kamu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Minta Maaf,saya tertaruk nama saya di tempat yang salah :P

      -Naufal 6G

      Padam
    2. Baik Naufal sungguh baik !!

      Padam
    3. WOW, saya terperanjat. Anda sangat bagus.


      ~ASH0466

      Padam
    4. Saya setuju dengan Naufal .

      Syazriel 6J

      Padam
    5. Anda hebat.

      Irfan sofyan 6i

      Padam
    6. SANGAT BAGUS!!!

      -NOT Shaffryn

      Padam
    7. Terima kasih,not shaffryn.

      -Slenderman

      Padam
  6. Setiap orang memerlukan kawan. memilih kawan harus berhati-hati. Ada kawan yang mendorong kita ke jalan yang baik. Ada pula kawan kawan yang membawa kita ke arah kebinasaan. Nyatakan ciri-ciri yang perlu ada dalam diri seseorang kawan. Bagaimana pula kita harus menjaga hati kawan kita supaya hubungan kita dengannya berkekalan?

    Kita harus memilih kawan dengan baik. Kita harus melihat bagaimana ciri-ciri wataknya. Seperti kalau dia suka membuat kerja sekolah dengan baik dan menghantarnya pada tempoh itu.kalau latar belakangnya yang asyik suka membantas untuk membuat kerja sekolah, dan itu adalah kawan yang akan membawa kita ke arah kebinasan yang belum teruk lagi. Kebinasan yang sangat teruk ialah kawan itu akan mengajak kamu untuk mengisap rokok dan menyuruh kamu mengikut mereka ke pusat membeli-belah daripada pergi ke sekolah. Jika kamu mahu jauhi daripada mereka, ingat, kamu harus menjaga hati mereka jadi mereka tidak rasa ada nak membalas dendam kepada kamu . carilah kawan yang selalu mengajak kamu untuk belajar dan membaca buku untuk menerangkan fikiran anda. paling penting sekali, jagalah perasaan kawan anda agar hubungan kamu dengannya berkekalan.

    -Eryn Hairanie-

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya setuju dengan Eryn,Hazreen dan Ash..
      ~Amirah

      Padam
    2. Setuju!

      Ira Marisha
      P6J

      Padam
  7. Semua orang memerlukan seorang kawan. Kami harus memilih kawan yang baik. Ciri-ciri yang harus ada di dalam diri seorang kawan ialah orang itu harus baik hati, jujur, rajin, bersopan-santun, menepati janji dan boleh menyimpan rahsia. Kawan yang kami memilih harus ada ciri-ciri tersebut. Kawan yang baik mendorong kami ke jalan yang baik tetapi kawan yang tidak baik membawa kita ke arah kebinasaan. Jika kamu hendak hubungan kamu dan kawan berkekalan, kamu harus berbaik hati terhadap dia dan menyimpan rahsia yang dia memberitahu kepada kamu. Ada juga cara-cara lain. Saya pernah ada kawabn yang tidak baik. Dia kurang sopan jika berbual bersama guru-guru dan ibu bapanya. Dia juga sering tidak membuat kerja rumah dan jarang memberi perhatian di dalam kelas. Saya pula berhenti berkawan bersamanya. Sekarang, saya prihatin apabila memilih kawan. Nasihat saya ialah, jika memilih kawan, berhati-hati supaya memilih kawan yang baik.

    Muhammad Irfan 6E

    BalasPadam
    Balasan
    1. baik irfan sungguh baik. saya setuju !!!

      hazreen 6j

      Padam
    2. Masukkan balasan anda....

      SYABAS IRFAN!!!

      UNknown

      Padam
    3. Bagus,Irfan!

      -Naufal,6G

      Padam
    4. Saya setuju!!
      ~Amirah

      Padam
    5. Saya setuju..!!
      -Amirul Matin

      Padam
    6. Saya setuju dengan Irfan !!

      Syazriel 6J

      Padam
  8. Setiap orang memerlukan kawan. memilih kawan harus berhati-hati. Ada kawan yang mendorong kita ke jalan yang baik. Ada pula kawan kawan yang membawa kita ke arah kebinasaan.Kawan boleh simpan rahsia.Kawan akan segera meminta maaf apabila membuat kesalahan terhadap kita.Kawan yang jahat tidak akan menyimpankan rahsia kita dan memalukan kita.Mereka akan ketawakan kita.Kawan yang jahat akan sengaja mengganggu kita dengan sengaja. Mereka akan tidak meminta maaf.Kawan yang baik boleh mendengar kata guru.Kawan yang jahat suka melawan kata guru.Mereka akan buli budak-budak yang lebih muda dari mereka.Kalau kita campur dengan kawan yang baik, kita akan dapat masa depan yang cerah.

    Nabil
    6J

    BalasPadam
    Balasan
    1. baik nabil dungguh baik !!!!!

      hazreen 6j

      Padam
    2. baik nabil sungguh baik !!
      haris6j

      Padam
    3. pooooooooooooooo
      ~HAzreen

      Padam
    4. BAIK SUNGGUH...........

      Padam
    5. saper yang buat tu ???? yang gunakan nama saya ???

      hazreen sebernanya 6j

      Padam
    6. memang benar kawan yang baik boleh membuat hidup kita senang dan cerah.
      Luqman,6I

      Padam
  9. Kawan yang baik adalah kawan yang membawa kita ke jalan yang baik. Jika kita terpilih kawan yang tidak baik , mereka akan membawa kita ke kebinasaan . Ciri - ciri untuk menjadi kawan yang baik ialah menyimpan rahsia , mendengar masalah mereka , tidak tepati janji , jujur dan menolong mereka semasa mereka di dalam kesusahan . Kawan yang tidak baik ialah kawan yang tidak tepati janji , tidak menyimpan rahsia dan tidak jujur . Kita hendak hubungan kita dengan kawan kita berkekalan tetapi kita tidak tahu menjaga hati kawan kita . Tetapi , ramai kawan tidak menjaga hati kawannya . Jika kita telah membuat kawan kita sedih , minta maaf secepat mungkin.

    syazriel 6J

    BalasPadam
    Balasan
    1. klfilrvgfnktrhmkl;svgsvgsvgsvgsvgsvgsvgsvgsvgsvgbn


      ~Hazreen

      Padam
    2. Saya setuju.Maaf ialah ubat untuk perkawanan.

      -Naufal,6G

      Padam
    3. bagus
      -Umar :D

      Padam
  10. Kita harus memilih kawan yang baik dan selalu menolong orang apabila susah. Kalau kita memilih kawan yang jahat, kita sendiri boleh jadi jahat macam mereka.Kita pun harus menjaga hati kawan dengan menjadi kawan yang baik kepada mereka dan bukan jahat. Saya ada kawan baik yang selalu melindungi saya dari buli. Kalau saya ada masalah, dia akan bertanya saya apa masalah saya dan akan cuba menolong saya. Itulah pengalaman saya. :) :D
    -Umar

    BalasPadam
    Balasan
    1. Umar baik
      -Amirul Matin

      Padam
    2. Syabas Umar Syabas !
      ~UNKNOWN

      Padam
    3. Syabas Umar ! Sangat Bagus !

      Syazriel 6J

      Padam
  11. Setiap orang memerlukan kawan. memilih kawan harus berhati-hati. Ada kawan yang mendorong kita ke jalan yang baik. Ada pula kawan kawan yang membawa kita ke arah kebinasaan. Nyatakan ciri-ciri yang perlu ada dalam diri seseorang kawan. Bagaimana pula kita harus menjaga hati kawan kita supaya hubungan kita dengannya berkekalan? Kawan ialah seorang yang suka menolong dan banyak nasikat atau kelakuan yang baik. Mereka akan berjangkit kelakuan yang baik dan bagus kepada awak.Sikap orang-orang baik akan selalu menjaga awak danakan menyinpan rahsia yang 'secret'. Seseorang yang jahat yang akan membawa sesiapa ke kelakuan yang kejahatan.sikap mereka akan menyeksa sikap baik awak. Saya pernah Ada kawan yang jahat. Dia akan ketawa apabila ternampak seseorang jatuh. Mereka akan memanggil awak nama yang tidak sesuai. Mereka selalu akan bohong dan akan tidak akan menjadi baik. Seorang yang baik akan menjadi jahat macam satan apabila mereka berkawan dengan seseorang yang jahat.Saya akan berkawan dengan seorang yang baik dan memerhatikan nasihat dan kelakuannya.Banyak remaja hari ini menjadi samsing.Mereka akan membunuh dan mencuri apabila selalu rapat dengan samsing. Ada remaja yang selalu merokaok dan membina berbuatan yang jahat dan tidak akan mentukar sikapnya yang jahat kepada yan baik.

    SHAMILL
    6F

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagus,tetapi kamu bereja 'merokok' dengan salah. ^_^


      Naufal 6G

      Padam
    2. vry good...

      -syara

      Padam
    3. Naufal.... kamu tulis 'bereja' kenapa? MENGEJA lah..

      Padam
  12. Kita harus memilih kawan yang baik dan tidak kurangajar kepada orang lain.Kalau kita memilih kawan yang jahat,kita boleh mendi jahat macam mereka.Kita juga harus jaga hati kawan dan menjadi kawan yang baik.Kalau kita mengadi kawan yang rapt,kita mungkin boleh jadi seperti adik-beradik.Saya ada kawan baik yang selalu melindungi say apabila saya trejatuh atau buli.Kalau saya ada maalh,dia akan bertolong saya.Kalau kawan saya menjadi jahat saya tidak akan kawan dengannya.Itulah pengalaman saya
    -Amirul Matin

    BalasPadam
    Balasan
    1. BAgus sekali
      -Umar :D

      Padam
    2. Saya setuju dengan awak!

      Muhd Irfan

      Padam
  13. Kalau hendak mempunyai kawan,kita harus memilih kawan yang ada ciri-ciri yang baik.Ciri-ciri yang kawan harus ada ialah menolong kita apabila kita hendak pertolongan,dia harus menepati janji atau menyimpan rahsia.Itulah kawan yang kita harus memilih.Kalau kita memilih kawan -kawan yang mempunyai ciri-ciri macam gitu,tali persahabatan kita akan kekal selama-lamanya.

    Kalau kita memilih kawan yang tidak ada ciri-ciri yang baik,walaupun mereka begitu nakal,kita harus mengingatkan mereka untuk ke jalan yang baik.Sebagai kawan,kita boleh membimbing mereka ke arah yang baik.Kalau hendak kekalkan persahabatan kita,kita harus membimbing mereka.

    Pada pengalaman saya,persahabatan saya dan kawan saya kekal sampai sekarang.Kita boleh mempunyai kawan tetapi kawnm yang ada ciri yang mana?baik,jahat?ia terpulang kepada kita.Mungkin satu hari tali persahabatan itu akan kekal selama-lamanya sampai ke anak cucu.


    Syara Kamilia 6(c)

    BalasPadam
  14. Kawan yang kita memilih haruslah kawan yang baik.Memilih kawan sangat penting dalam hidup kita.Kalau kita memilih kawan yang tidak baik,masa depan kita akan terjejas.Ciri-Ciri kawan baik adalah,menyimpan rahsia antara kita dan kawan kita,tepati janji,jujur,bertanggung jawab dan menolong dia dalam pelajaran atau jangan terlibat dalam pergaduhan dan banyak lagi ciri-ciri yang baik dan yang akan membawa kita ke jalan yang baik.Untuk kita menjaga hati kawan kita supaya hubungan kita dengannya berkekalan adalah untuk kalau dalam pergaduhan antara kita dan kawan kita,minta maaf ke kawan kita secepat mungkin kalau kita menyakiti hati dia atau jangan meninggi kan suara kepada dia dan banyak lagi perbuatan untuk jangan huvunhan kita dan kawan kita tidak berkekalan

    Nama:Irfan Sofyan
    Kelas:6I

    BalasPadam
  15. Ciri-ciri yang perlu dalam seorang kawan ialah dia mesti baik hati,kelakar dan pandai.Dia juga mesti memberikan contoh baik kepada kita.Ciri-ciri dalam seorang kawan yang baik ialah dia harus memahami perasaan kita.Jika dia tidak memahami perasaan kita,dia akan megejek kita.Kawan yang baik juga boleh menyimpan janji mereka.
    Jika kami memilih seorang kawan yang tidak berniat baik,persahabatan kami akan terjejas.Tambah pula,masa hadapan kami akan terjejas.
    Jika kami membuat salah kepada kawan baik kita,kami harus meminta maaf secepat mungkin untuk menjaga persahabatan kami.
    Keseluruhan,seorang kawan baik perlu ada ciri-ciri yang berniat baik.Jika tidak,masa hadapan dan persahabatan kami akan terjejas.
    Suhaila 6F

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sunggguhhh BAIK!

      Ira Marisha
      P6J :)

      Padam
  16. Setiap orang memerlukan kawan. Memilih kawan harus berhati-hati. Ada kawan yang mendorong kita ke jalan yang baik. Ada pula kawan kawan yang membawa kita ke arah kebinasaan .Kawan yang baik boleh menyimpan rahsia dengan baik.Kawan juga boleh menghiburkan seseorang diri dan juga akan menolong seseorang bila dalam kesusahan.Itulah tanda kawan yang baik.Tetapi kawan yang jahat tidak akan menyimpan rahsia dengan baik,akan menghiburkan seseorang denagn cara yang tidah betul dan tidak akan menolong seseorang apabila dalam ksesusahan.Kawan yang jahat tidak akan membuat kerjanya dengan betul dan akan menanya orang lain untuk membuatkan kerjanya.Kawan yang baik tidak akan membuat begitu.

    Haris 6J

    BalasPadam
  17. Ciri-ciri yang perlu ada dalam seorang kawan ialah dia mesti memberikan contoh yang baik kepada kita.Ciri-ciri seorang kawan yang baik ialah dia mestilah seorang yang rajin dan baik hati.Seseorang kawan itu harus memahami perasaan kita.Kawan yang baik tidak akan menyakiti hati seseorang.Jika dia telah menyakiti seseorang kawan,dia akan terus meminta maaf terhadap kesalahan yang dibuat kepada kawn tersebut.

    Ada juga kawan di antara kita boleh menjadi kawan rapat atau lebih dikenali sebagai BFFs.Ciri-ciri seorang kawan yang rapat ialah dia tahu menyimpan rahsia,tidak memungkir janji etc.

    Ada juga kawan yang boleh membawa kita ke arah kebinasaan.Jika kita salah memilih kawan yang salah atau berkawan dengan kawan yang berniat tidak baik,kita akan mempengaruhi tingkah laku kurang baik seseorang kawan tersebut.Tambah pula,masa depan kita akan terjejas.

    Keseluruhannya,kawan yang baik harus la ada ciri ciri seperti kawan yang berniat baik,rajin etc.


    Ira MarishA
    P6J :)

    BalasPadam
  18. Kita mesti ada seorang kawan.Kawan yang baik,peramah dan boleh menyimpan rahsia seorang kawan yang baik.Kawan yang baik boleh mendorong kita ke jalan yang benar.Kita boleh berjaya dalam hidup kita kerana kawan.Kalau memilih kawan yang tidak boleh menyimpan rahsia atau mengajak kami ke tempat yang sunyi untuk berkumpul satu contoh kawan yang tidak patut berkawan.Kita boleh mengalami kesusahan bila masa depan nanti.Pernah saya nampak sekumpulan budak nakal bersama seorang murid yang baru sahaja pulang dari sekolah memakai pakaian seragamnya dan berjalan ke suatu lorong yang sunyi dan dipenuhi sampah.Saya memberi tahu ibu saya dan mereka terus berlari dari situ dan meninggalkan duit yang banyak.Kita harus berhati-hati bila memilih kawan kerana kawan boleh menyusahkan diri kita.

    Luqman,6I

    BalasPadam
  19. Syabas Hazreen
    -Amirul Matin

    BalasPadam
  20. Kawan adalah seorang teman yang dekat dengan kamu. Dia boleh membawa kamu ke jalan yang baik atau salah. Tetapi sesiapa yang kamu akan memilih? Kawan yang jahat akan membuat kamu terpengaruh dengan pebuatan salah macam menggaduh, merokok atau bercakap benda yang tidak senonoh. Dia juga boleh bergaduh dengan kamu.

    Tetapi kawan baik akan membantu kamu apabila kamu dalam kesusahan. Dia tidak akan membuat pekara yang tidak senonoh. Dia juga tidak akan bergaduh dengan kamu.

    Sebagai kawan, kamu juga harus menjadi kawan baik kepadanya. Kamu akan berada sentiasa di belakangnya untuk menolongnya. Kalau kamu kawan yang jahat, kamu seharusnya menukar perangai.

    Jadi siapa akan kamu akan memilih?

    Shaffryn
    6F

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagus shaffryn bagus!YAYYY!



      Naufal

      Padam
  21. Setiap orang memerlukan kawan. memilih kawan harus berhati-hati. Ada kawan yang mendorong kita ke jalan yang baik. Ada pula kawan kawan yang membawa kita ke arah kebinasaan. Nyatakan ciri-ciri yang perlu ada dalam diri seseorang kawan. Bagaimana pula kita harus menjaga hati kawan kita supaya hubungan kita dengannya berkekalan?

    Ciri-ciri yang perlu ada dalam seorang kawan ialah,dia harus memberikan contoh baik kepada kawan-kawannya,boleh menyimpan rahsia apabila kawannya memberitahunya tentang masalah peribadi kerana kawannya mempercayainya.Seorang kawan harus ada sikap yang baik dalam dirinya.Kadang-kadang,ada orang yang akan berlakon jadi seorang kawan yang baik,yapi,mereka adalah seorang yang sikap buruk.


    Kdang-kala,ramai orang berkawan dengan seorang yang sikap buruk.Kawan-kawan yang bersikap buruk itu mengajak kawan-kawannya membuat kerja yang tak baik.Kawan yang sikap buruk tidak akan ajar kami bende yang baik.kawan yang sikap baik akan mengajar kita bende yang baik supaya kita lulus dalam pelajaran dan tidak kecewakan ibu bapa kami.

    Shareina Jaafar 6C

    BalasPadam
  22. Memiliki kawan yang baik sangat penting kerana ia akan membawa kita ke kejayaan dalam hidup kita. Ciri- ciri yang seorang kawan baik patut ada ialah sikap bertanggungjawab, memungkit janji, menyimpan rahsia dan banyak lagi. Untuk menjaga kawan tersebut, kita harus terus berhubung bersamanya seperti menelefon dan menjumpa mereka sekurang- sekurangnya setiap minggu. Kamu pun harus membalasnya dengan membuat apa benda baik yang dia telah buat untuk kamu. Kawan macam gini yang kita harus pilih. Di sebaliknya, kita tidak harus pilih kawan yang akan membawa kamu ke kebinasaan. Kawan begitu akan membuat kamu malas dan leka dalam perbuatan baik kamu. Kita harus halang diri kita dari kawan bergini.


    Zhafir,6H 2013,
    Kelas Cikgu HAizat.

    BalasPadam
  23. Kawan. Kawan ada pelbagai ciri-ciri yang mendorong kita ke jalan yang baik dan yang membawa kita ke arah kebinasaan.Kita harus berhati-hati memilih kawan. Salah satu contoh kawan yang membawa kita ke arah kebinasaan adalah duduk bersama-sama di dalam kolong blok dan menghisap rokok, merokok boleh menjejaskan kesihatan kita . Tetapi jikalau kita berkawan dengan orang yang baik adalah pergi ke perpustakaan dan belajar bersama-sama.Kita harus memilih kawan yang baik. Salah satu ciri-ciri kawan yang baik adalah bersikap sopan santun, jujur ,boleh bersimpan rahsia, boleh menegur jikalau salah, tidak memukir janji dan banyak. Salah satu ciri-ciri kawan yang jahat adalah malas, bersikap diadap menghisap rokok dan banyak lagi.Kita harus menjaga kawan kita dengan bersikap prihatin, meminta maaf jikalau membut perkara yang salah dan menolong apa yang patut supaya hubungan kita dengannya berkekalan.Semua orang perlu kawan tetapi ia sangat susah untuk memilih kawan dan sahabat karib saya yang saya hormat ialah Siti Khadijah...( Ixora)

    BalasPadam
  24. Setiap kawan harus mempunyai tanggungjawab untuk menjadi kawan yang baik. Kalau kita tidak tahu bahawa kawan itu akan membawa kita ke arah kebinasaan atau mendorong kita ke jalan yang baik, kita harus mematuhi perbuatan mereka. Kawan abang saya pernah menawarkan abang saya sebatang rokok apabila dalam sekolah rendah. Abang saya tahu merokok itu bersalah di umur itu dan ia boleh merosakkan kesihatan dia lalu dia menolak tawaran itu.
    Abang saya sekarang sihat dan selalu mendorong orang lain ke jalan yang baik. Saya mahu menjadi macam abang saya. Untuk hubungan kita dengan kawan baik kita menjadi kuat, kita boleh sering bertemu dan bersembang. Dengan cara bergitu, kita boleh menyimpan hubungan kita dekat.

    Ali 6F

    BalasPadam
    Balasan
    1. Abang kamu memilih jalan yang betul.


      -Naufal

      Padam
  25. Kita harus mendorong kawan kita ke jalan yang baik. Kawan kita juga harus mendorong kita ke jalan yang baik. Jika seseorang kawan membawa kita ke arah kebinasaan, itu bermakna dia bukan seorang kawan. Kita harus berhati-hati semasa memilih kawan.
    Seseorang kawan harus mempunyai sifat yang lemah lembut terhadap kawannya. Selain daripada itu, seorang kawan itu juga harus menegur setiap perbuatan kawannya yang salah. Dia juga harus berminta maaf secepat mungkin jika dia telah melakukan kesalahan terhadap kawannya.
    Seseorang kawan itu harus menjaga hati kawannya supaya hubungan kita dengannya berkekalan. Dia harus sering bertemu dengan kawannya dan sering bercakap dengan lemah lembut. Dia juga harus membantu kawannya jika kawannya mempunyai masalah. Dia tidak harus menengking terhadap kawannya kerana ia akan menghancurkan hati kawannya. Setiap perkataan yang buruk disebut oleh seseorang kawan boleh menyebabkan perhubungan kawan terjejas.

    ~Abdul Syakir~
    ~6G~

    BalasPadam
  26. Kawan. Ciri-ciri yang perlu ada dalam diri seseorang kawan ialah baik,peramah,sopan,jujur dan banyak lagi. Kita harus pilih seorang kawan yang boleh mendorong kita ke jalan yang baik tetapi bukan membawa kita ke arah kebinasaan. Saya selalu melihat ada ramai orang yang berkumpul di kolong blok untuk menghisap rokok. Perbuatan itu sangat salah dan mengotorkan kawasan kolong blok. Apabila kita ke sekolah menengah,pasti ada seseorang yang menawarkan rokok kepada kita. Semua orang akan membuat kawan semasa di sekolah menengah.Ia sangat penting untuk memilih kawan yang baik kerana kita boleh memberitahunya rahsia,menegurnya apabila dia salah dan banyak lagi. Seseorang kawan yang baik akan harus melindungi kita dan selalu menjaga kita daripada orang yang jahat. Sikap-sikap orang malas ialah dia biadap,malas dan banyak lagi. Kawan baik selalu menolong sama satu lain.Semua orang perlu kawan tetapi susah untuk memilih seorang yang baik.Saya juga ada seorang kawan baik ialah Ixora.-Siti Khadijah 6G-

    BalasPadam
  27. Setiap orang memerlukan kawan. memilih kawan harus berhati-hati. Ada kawan yang mendorong kita ke jalan yang baik. Ada pula kawan kawan yang membawa kita ke arah kebinasaan. Nyatakan ciri-ciri yang perlu ada dalam diri seseorang kawan. Bagaimana pula kita harus menjaga hati kawan kita supaya hubungan kita dengannya berkekalan?

    Ciri-ciri yang perlu ada dalam seseorang kawan ialah kejujuran, kepercayaan,kefahaman dan juga boleh menyimpan rahsia. Mencari kawan yang baik itu bukan senang. Kadang-kala, ada yang mengkianat,berlakon bersikap baik dan banyak lagi. Ada juga yang akan memahami masalah kamu, jujur pada kamu, boleh menyimpan rahsia kamu dan banyak lagi.

    Kalau kawan yang bersikap jahat, boleh mendorong saya hingga membuat sesuatu yang tidak baik. Kalau kawan yang bersikap baik, boleh mendorong saya kebinasaan seperti, selalu berfikir positif, jangan senang putus asa dan banyak lagi. Kawan ialah seorang yang boleh memahami perasaan kamu, percaya kamu dan boleh menjaga perasaan kamu.

    -Sintya Chusna Sianturi 6D

    BalasPadam
  28. yAY DA HABIS MT KLAS!!

    BalasPadam
  29. Apabila anda berfikir tentang kawan-kawan anda, apakah beberapa perkara yang anda fikirkan? Seseorang yang anda boleh percaya? Seseorang yang anda dapat bersama-sama dengan benar-benar baik? Seseorang dengan rasa lucu yang sama seperti yang anda lakukan?

    Seorang kawan adalah orang yang sesuai dengan diskripsi, serta lain-lain. Ia adalah penting untuk mempunyai rakan-rakan kerana ia adalah penting untuk mempunyai "sistem sokongan" orang yang anda boleh bergantung kepada. Apabila kita berfikir tentang "kawan" kita sering berfikir orang-orang yang kita tidak berkaitan, seperti budak-budak yang anda tahu dari sekolah atau dari bahagian rumah. Tetapi kawan-kawan boleh termasuk saudara-mara seperti adik-beradik, sepupu, atau ibu bapa! - Perkara yang rapi tentang kawan-kawan adalah bahawa mereka datang dalam bentuk dan saiz banyak, dan tidak ada had berapa banyak yang anda boleh!

    Ada orang yang benar-benar mudah untuk membuat kawan-kawan, manakala yang lain mengambil lebih banyak masa untuk mengenali seseorang itu. Sedang kita meningkat dewasa, anda mungkin mendapati bahawa anda mahu mempunyai banyak kawan-kawan yang berbeza, atau sekiranya anda memilih untuk mempunyai hanya satu atau dua rakan yang anda benar-benar percayakan, maka ia adalah terpulang kepada anda….

    Irfan Danish 6H,
    Kelas Cikgu Haizat

    BalasPadam
  30. Mereka harus bertanggungjawab.Mereka boleh dipercayai oleh guru-guru dan sahabat-sahabat lain.Mereka boleh menyimpan rahsia.Kita harus berkerja sama untuk menjadi kawan baik selama-lamanya.Kita harus memuji antara satu sama lain. Kita boleh memberitahu masalah kita untuk mancari penyelesaian untuk masalah itu.Kita boleh memberi nasihat antara satu sama lain untuk menjadi seorang yang lagi bagus.
    Mereka harus ada integriti dalam dirinya.Mereka tidak harus menjadi seorang pengawas kerana ada pengawas yang tidak ada nilai-nilai mereka.Ada orang yang ada nilai-nilainya tetapi mereka bukan seorang pengawas.Kalau kita bershabatan dengan seorang yang berperangai yang buruk,kita boleh membahayakan diri sendiri.Saya sangat bertuah saya tidak ada kawan yang berperangai buruk.Tetapi ada orang yang berperangai buruk sikit tetapi mereka masih boleh dipercayai.

    Hadi

    BalasPadam
  31. Seorang kawan harus bertanggunjawab.Integriti pun harus ada dalam diri mereka.Seorang kawan harus dipercayi menyimpan rahsia.Seorang kawan juga harus saling bermotivasi antara satu sama lain.Kita sebagai kawan boleh juga saling memberi nasihat kepada satu sama lain.Kawan juga boleh menyelesaikan masalah yang dihadapi lagi satu kawan.Seorang kawan harus bekerja keras untuk kekal persahabatan antara satu sama lain.Seorang kawan juga harus menjaga hati kawannya.

    Kawan harus ada integrity dalam dirinya.Kadang-kala,seorang kawan memilih kawan yang bersikap buruk.Kawan yang bersdikap buruk tidak sepatutnya berkawan dengan kawan yang lagi satu.Mereka sebgai kawan harus menolong kita dalam pelajaran kita yang kita lemah dalam.Kawan harus bermaaf-maafan saling sama.Kawan harus mendengar kata guru supaya kawan klagi satu mengikutnya.Itulah pengalaman saya berkawan. (:
    -Syukran 6D(28)

    BalasPadam
  32. Untuk mendapat kawan kawan yang baik, kita harus mempunyai ciri-ciri yang baik.Ciri-cirinya ialah kita harus menepati janji dan menyimpan rahsia.Itulah kawan kawan yang kita harus memilih.Kita harua menolong kawan kalau mereka dalam kesusahan.

    Pada pengalaman saya, saya kawan dengan ramai orang.Ada yang baik dan ada yang nakal.Kawan yang agak nakal akan mengarah kita dalam jalan yang salah.Kawan yang baik akan mengarah kita dalam jalan yang baik. Saya rasa kebanyakan kawan saya baik.Yang nakal pun sudah menjadi baik.
    Saya suka berkawan dengan orang yang berlainan jadi saya dapat pengalaman yang baik.

    Athirah Nasuha
    6J

    BalasPadam
  33. (Setiap orang memerlukan kawan. memilih kawan harus berhati-hati. Ada kawan yang mendorong kita ke jalan yang baik. Ada pula kawan kawan yang membawa kita ke arah kebinasaan. Nyatakan ciri-ciri yang perlu ada dalam diri seseorang kawan. Bagaimana pula kita harus menjaga hati kawan kita supaya hubungan kita dengannya berkekalan?)

    kawan adalah seorang yang akan mendorong kita ke jalan yang baik atau mendorong kita ke jalan yang jahat seperti menhisap rokok tekan dadah dan membuat tattoo di badan kita.Apabila kawan yang mendorong kita ke jalan baik,dia akan menyuruh kita membaca buku dan belajar dengan rajin.Seorang kawan yang jahat pula akan mengajar kita untuk mencuri dan menhisap dadah.Seorang kawan baik pula akan menolong kami apabila kita dalam kesusahan atau dalam pelajaran.Seorang kawan yang baik tidak akan membawa kita ke kebinasaan.Kita harus memilih kawan yang baik,pandai,jujur dan boleh menyimpan rahsia kerana kita mahu persahabatan kawan kita sampai akhirat kekal.Paling penting kita tidak boleh kecewakan hati kawan kita.

    Nazeeha

    BalasPadam
  34. (Setiap orang memerlukan kawan. memilih kawan harus berhati-hati. Ada kawan yang mendorong kita ke jalan yang baik. Ada pula kawan kawan yang membawa kita ke arah kebinasaan. Nyatakan ciri-ciri yang perlu ada dalam diri seseorang kawan. Bagaimana pula kita harus menjaga hati kawan kita supaya hubungan kita dengannya berkekalan?)

    Kita harus memilih kawan yang baik kerana persahabatan itu akan mungkin kekal sehingga kita mati dan persahabatn dengan kawan yang baik akan membawa banyak kebaikan . Kawan yang jahat akan membawa banyak keburukan. kawan-kawan yang jahat juga akan menghasut kita untuk cuba merokok dan makan dadah < memakai baju dan menggunakan perkataan yang tidak senonoh . mereka juga akan membuat kita untuk selalu membuat kerja yang haram .

    Nurin Musfirah 6C

    BalasPadam